A megfelelő weboldal típus kiválasztása

Biztos hallottuk már azt a mondást, hogy “aki nincs fent Facebookon, az nem is létezik”.
Az emberek pont így vélekednek azokról a cégekről is, akiket nem lehet megtalálni online. Manapság nem az újságot vagy a kisokost lapozzuk fel ha szükségünk van valamire, helyette elővesszük telefonunkat, netán leülünk a gép elé, és rákeresünk gyorsan az interneten. Nem csak marketing szempontból, az új ügyfelek megszerzése miatt fontos, hogy legyen cégünknek weboldala és online arculata. Meglévő partnereink is sokkal könnyebben megtalálják így az elérhetőségeinket, és nagyobb eséllyel keresnek meg minket újból.

Mi az amire minden weboldalnál szükség lesz?

Egy weboldal létrehozásához több alap technikai feltétel is szükséges. Mindenekelőtt kell egy domain név, ezen a címen fogják az emberek elérni weboldalunkat, ezért érdemes valami könnyen megjegyezhető és rövid domain nevet választani. Ez általában a cég neve, vagy a cég teljes nevének egy részlete szokott lenni.
Szükségünk lesz valamilyen webtárhelyre, ahol a weboldalunk üzemel majd, ennek méretét és jellegét csak a weboldal típusának és tartalmának meghatározása után tudjuk kiválasztani.
Kell továbbá egy tartalomkezelő rendszer (CMS), amin keresztül elkészítjük és feltöltjük tartalommal az oldalunkat. Ezen a rendszeren keresztül végezzük az összes front-end fejlesztési feladatot, valamint a későbbiekben az üzemeltetési és karbantartási folyamatokat.

Mielőtt a technikai eszközökhöz nyúlnánk, meg kell terveznünk a weblapot, és ki kell találnunk milyen tartalommal szeretnénk feltölteni, ehhez azonban előszőr a weboldal típusát kell meghatároznunk.
A weboldal típusát a vállalkozás típusa valamint az online megjelenés célja fogja meghatározni.

Vállalati weboldalak

Egy válallati  weboldal bemutatja cégünket, szolgáltatásainkat és elérhetőségeinket. 
Célja, hogy informálja a felhasználókat, illetve, hogy ennek kapcsán megkeressenek minket személyesen is.

Névjegykártya oldal

A legegyszerűbb ilyen bemutatkozó oldal típus a névjegykártya oldal. Ahogy a nevéből is következik, leginkább egy névjegykártyára hasonlít, egy oldalból áll, csak a kapcsolattartási adatokat, esetleg egy pár mondatos bemutatkozást, és max. pár képet vagy logót tartalmaz.
Olyan mikro- és egyéni vállalkozók számára lehet jó választás akik már rendelkeznek stabil ügyfélkörrel, ezért nem szeretnének online marketingre költeni, csak arra használnák a weboldalt, hogy az ügyfeleik megtalálják a kapcsolattartási adatokat.

One-pager

A következő lépcső az egy-oldalas vagy one-pager weblap, ez is csak egy oldalból áll, viszont ezen az egy oldalon több információt helyezünk el. A tartalmat szekciókra bontva helyezzük el, így itt már van értelme egy menüszalagnak, ami kattintásra a megfelelő szekcióhoz görget. A bemutatkozás mellett kilistázhatjuk szolgáltatásainkat, árainkat, referenciáinkat és a kapcsolattartási részt is kiegészíthetjük egy üzenet küldő űrlappal.
Előnye, hogy letisztult, látványos, és könnyen navigálható, valamint már viszonylag kevés tartalommal is létre lehet hozni.
Marketing és SEO szempontból még ez sem teljesen ideális, de ezzel már meg lehet próbálni ügyfeleket szerezni online is. Épp ezért elsősorban akkor lehet jó választás, ha weboldalunk elsődleges célja a tájékoztatás és munkánk, csapatunk bemutatása látványos formában de nem az online megjelenésre alapozzuk az ügyfél szerzést. Ha erre is egy papír alapú példát szeretnénk hozni, akkor leginkább talán egy szórólaphoz lehetne hasonlítani.

Classic

A hagyományos weboldal elrendezés. A tartalmat több oldalon helyezzük el, majd az oldalak közt a megszokott módón, menüsáv segítségével navigálhatunk.
Minden esetben van egy kitüntetett főoldalunk (landing page), ami több szekcióra van osztva akárcsak a one-pager esetében, de ez csak rövid szövegeket és hivatkozásokat tartalmaz a többi oldalra, ahol részletesebben, több képpel, és grafikával kifejtett a tartalmakat tudunk elhelyezni.
A bemutatkozás és tájékoztatás mellett itt már egyéb célokra is használhatjuk oldalunkat, lehet egy külön blog oldalunk, foglalási rendszerünk, vagy akármi ami fontos lehet  vállalkozásunk szempontjából. A vállalati oldalak közül, ennek elkészítése igényli a legtöbb tartalmat, (szövegek, képek, grafikák) viszont ez kifizetődő, ugyanis így nem csak sokkal profibbnak és színvonalasabbnak fog hatni az oldalunk de marketing és SEO szempontból is ideális lesz.
Amennyiben vállalkozásunkról össze tudunk szedni elegendő információt, és nem csak az a célunk hogy mutogassuk cégünket, hanem online szeretnénk ügyfeleket szerezni, akkor ezt a lehetőséget kell választanunk.

Portfólió oldalak

Előfordulhat az is, hogy nem vállalkozásunkat, hanem valamilyen kreatív munkánkat, fotóinkat, rajzainkat, terveinket szeretnénk gyűjteménybe szedni, portfóliót készíteni.
Erre léteznek ingyenes weboldalak és alkalmazások is ahol ezt könnyedén megtehetjük, de egy ilyen célra létrehozott saját weboldal sokkal exkluzívabb benyomást kelthet azokban akiknek a portfóliónkat szánjuk.

Blogok

Egy blog felépítése abban különbözik leginkább egy sima weboldaltól, hogy folyamatosan kerül fel és frissül a tartalom, sokszor akár több különböző szerző által. A szerzőknek legalább felhasználói szinten érteniük kell valamilyen tartalomkezelő rendszerhez, hogy publikálni tudjanak.
Rengeteg ingyenes, pár perc alatt elkészíthető blog szolgáltatás van jelen a piacon, de ezeket általában nem lehet teljeskörűen testre szabni és felügyelni. Kezdésnek, kipróbálni tökéletesen
megfelelnek ezek is, de ha valaki szeretne kiemelkedni, fejlődni, akkor egy blogolásra létrehozott saját weboldal, egyedi domain nevet, egyedi megjelenést, jogosultság kezelést, biztonsági mentéseket, SEO eszközöket, és rengeteg egyéb előnyt hordozhat magával.

Webáruházak

Ha online szeretnénk értékesíteni termékeinket, akkor létrehozhatunk egy önálló webshopot, vagy kapcsolhatunk egy webshop részt a vállalati bemutatkozó oldalunkhoz is.
Míg egy vállalati bemutatkozó oldal általában kevesebb mint 1 GB  tárhelyet foglal, addig egy webshop tárhely igénye ennek akár töb tízszeresét is elérheti a termékek mennyiségétől függően, ezért nagyon fontos hogy rendelkezzünk valamilyen adatbázissal az árulni kívánt termékekről, ami alapján fel tudjuk mérni mekkora tárhelyre és milyen szolgáltatásokra van szükségünk.
Fontos hogy olyan tárhely szolgáltatót válasszunk ahol skálázhatóak a csomagok, és tudunk bővíteni, ha növekedik webshopunk választéka.
Szükségünk lesz továbbá termékfotókra, valamilyen fizetés támogató rendszerre, könyvelő + számlázó programra, illetve esetleg egy kiszállítást támogató rendszerre is. Egy webáruházat nem elég egyszer megcsinálni, az üzemeltetésre is gondolnunk kell. Az általános karbantartási feladatokon és a hibakezelésen kívül az új tartalmakat, árucikkeket, promóciókat is be kell valakinek vinnie a rendszerbe, illetve az új ötleteket és elképzeléseket is le kell valakinek fejlesztenie.

Tartalomjegyzék

Kapcsolódó